Jak wezwać pomoc pod numerem 112

Szybkość przyjęcia zgłoszenia zależy od bardzo wielu czynników, również od sposobu w jaki zgłaszamy konkretne zagrożenie, dlatego bardzo ważne jest, aby w pełni współpracować z operatorem numerów alarmowych w CPR i odpowiadać na zadawane przez niego pytania.

Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej?

  • Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej (odsuń się od źródeł hałasu, stań tak, aby mieć dobry zasięg sieci telekomunikacyjnej, w bezpiecznym dla Ciebie miejscu).
  • Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia.
  • Powiadom pozostałych świadków zdarzenia o tym, że łączysz się z numerem alarmowym 112, tak aby nie dublowali Twojego zgłoszenia.
  • Po wybraniu numeru alarmowego 112 cierpliwie czekaj na zgłoszenie się operatora, wykorzystaj czas oczekiwania na zorientowanie się w dokładnym adresie zdarzenia. Nie rozłączaj się w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy przez operatora numerów alarmowych. 
  • Po zgłoszeniu się operatora bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia.
  • Odpowiadaj na pytania operatora, stosuj się do jego poleceń - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych:
    • Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia -miejscowość, ulicę, numer domu, mieszkania, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu. Ustal numer drogi, kilometr na autostradzie, numer plaży czy szlaku, określ charakterystyczne punkty w terenie.
    • Operator numerów alarmowych potwierdzi z Tobą dane adresowe, w tym województwo, ponieważ w przypadku zastosowania mechanizmu zastępowalności ośrodków, Twoje połączenie może być obsługiwane przez dowolny CPR w kraju.
    • Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator numerów alarmowych, opowiedz dlaczego potrzebna jest pomoc, aby wiedział jakie służby powinny zostać powiadomione o zdarzeniu.
    • Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności.
  • Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia - w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni do Ciebie, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia.
  • Nie rozłączaj się również, gdy potrzebna jest pomoc medyczna, zostaniesz połączony z dyspozytorem medycznym, który powie, jak dalej postępować.
  • Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji.
  • W przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
     
Autor: Włodzimierz Choryński
Data utworzenia: 10.06.2021
Osoba publikująca: Dawid Politowski
Data publikacji: 10.06.2021 - 09:08
Ostatnia aktualizacja: Dawid Politowski
Data aktualizacji: 03.07.2023 - 07:41