Dodatkowy peron i połączenie przejściem podziemnym stacji z dworcem PKS - tak zmieni się stacja Poznań Główny. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwoli na sprawną obsługę większej liczby pociągów. Lepsza będzie komunikacja na jednym z największych węzłów kolejowych w Polsce. Podpisano umowę za ponad 97 mln zł netto.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś umowę na przedłużenie istniejącego przejścia pod torami. Zapewnione będzie połączenie stacji Poznań Główny pomiędzy peronami oraz dworcem PKP i drugą stroną stacji. Powstanie nowy peron po wschodniej stronie stacji, między obecnym peronem nr 3 a budynkiem galerii handlowej.
Dodatkowy peron będzie mieć 417 m długości i ponad 10 m szerokości. Podróżni wygodnie będą korzystać ze wszystkich typów pociągów, dzięki wysokiej na 76 cm platformie. Nowoczesny system informacji pasażerskiej i czytelne tablice ułatwią orientację na stacji. Zamontowane zostaną wygodne ławki. Komfort podróży zapewni antypoślizgowa nawierzchnia z liniami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Na nową platformę prowadzić będą ruchome schody. Z myślą o osobach niepełnosprawnych i osobach o ograniczonej możliwości poruszania się zamontowana zostanie winda.
- Inwestycja na tak dużej stacji, jak Poznań Główny, jest niezbędna w kontekście rosnącej liczby pasażerów podróżujących koleją. Na te potrzeby odpowiada Krajowy Program Kolejowy, z powodzeniem realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dodatkowy peron, przy którym będą się zatrzymywać pociągi, znacznie poprawi przepustowość stacji. Pozwoli to także na zwiększenie liczby połączeń przy zapewnieniu komfortowej i sprawnej obsługi podróżnych - powiedział członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i dyrektor ds. realizacji inwestycji Arnold Bresch.
Pociągi będą się zatrzymywać po obu stronach nowego peronu. Dojadą do niego po nowym torze. Będzie on wyposażony w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdy, czyli elementy, które umożliwiają pociągom płynną zmianę toru.
Sprawne przemieszczanie się między peronami zapewni podróżnym przedłużenie przejścia podziemnego. Wydłużony o 47 m tunel (ze 158 do 205 m) będzie prowadzić przez całą stację. Wyposażony w windę obiekt połączy dworce PKP i PKS. Tunel istotnie poprawi komunikację między zachodnią i wschodnią stroną Poznania.
- Nadzorowany przeze mnie od kilku lat zespół ds. poznańskiego węzła kolejowego ściśle współpracuje z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Teraz widać efekty dobrego współdziałania. Wspólnie wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom podróżnych, poprawiamy infrastrukturę i rozwijamy dla nich kolej. To ważne, bo dzięki bezpiecznym i wygodnym podróżom z funkcjonalnej stacji Poznań Główny kolej przyciągnie kolejnych pasażerów, a to zmniejszy korki i emisję zanieczyszczeń - powiedział wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
Prace na stacji Poznań Główny rozpoczną się w lutym 2019 roku i planowane są do marca 2022 roku. Inwestycja o wartości 97,2 mln zł netto jest realizowana ze środków budżetowych. Roboty przeprowadzi firma Colas Rail Polska Sp. z o.o. w ramach zadania pod nazwą „Dobudowa peronu na stacji Poznań Główny wraz z przebudową przejścia podziemnego”, które jest częścią projektu „Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych”.
W aglomeracji poznańskiej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekty, które pozytywnie wpłyną na jakoś podróży w województwie i w inne regiony kraju. Zmieniają się trasy z Poznania do Warszawy, Wrocławia, Szczecina i Piły. Na projekty z Krajowego Programu Kolejowego, między innymi z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczają setki milionów złotych.