W dniu 1 kwietnia br. w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie podsumowujące działalność regionalnego call-center COVID-19. Było ono jedynym tego typu w Polsce organem koordynującym działania służ ratowniczych.
W call-center zatrudnionych było łącznie 20 osób, w tym 7 od samego początku do końca, w całym okresie funkcjonowania. Zespół składał się z wykwalifikowanych pielęgniarek, anestezjologów, ratowników, dyspozytorów medycznych oraz operator numerów alarmowych. Były to osoby posiadające odpowiednią wiedzę i doświadczenie we właściwym rozpoznaniu stanu pacjenta, jego zakwalifikowania do właściwego szpitala i umiejący prowadzić rozmowy ze służbami medycznymi regionalnych szpitali. Takie rozwiązanie pozwoliło na uniknięcie problemów z przyjęciem zakażonych, a karetki kierowane były do właściwych miejsc dalszej hospitalizacji. Dzięki ich zaangażowaniu uratowano wiele żyć ludzkich oraz zapewniono płynność systemu ratownictwa w Wielkopolsce.
Call-center odegrało kluczową rolę w procesie lokalizacji pacjentów covidowych. Łącznie funkcjonowało przez ponad półtora roku – około 550 dni – pierwotnie w Wielospecjalistycznym Szpitalu Miejskim im. J. Strusia w Poznaniu, a od lipca 2021 roku przy Wojewodzie Wielkopolskim. W tym okresie prawie 600 tys. Wielkopolan zostało zakażonych koronawirusem, a wielu z nich trafiło do szpitali.