- Nowoczesność, bezpieczeństwo i szkoły przyjazne uczniom - taki jest cel reformy systemu szkolnictwa - mówiła podczas dzisiejszej konferencji prasowej wicewojewoda wielkopolski Marlena Maląg. Razem z wielkopolskim kuratorem oświaty Elżbietą Leszczyńską oraz wicekuratorami: Krzysztofem Błaszczykiem i Zbigniewem Talagą przedstawiła harmonogram wprowadzania reformy, aspekty finansowe i społeczne związane z dostosowaniem do nowego ustroju edukacji sieci szkół.
Dotychczasowe spotkania z samorządowcami, konsultacje i rozmowy dowodzą, że reforma organizacji sieci szkół wprowadzana jest ponad podziałami politycznymi - mówiła kurator oświaty. - Nasz niepokój budzi jeden aspekt - w kilku przypadkach chęć likwidacji małych szkół. Mała szkoła nie musi być gorsza, to stereotyp - przekonywała kurator. W województwie wielkopolskim jest aż 27% szkół podstawowych i filialnych, które uczą do 70 uczniów. Blisko 12% to szkoły, do których chodzi najwyżej 40 uczniów. Zgodnie z założeniami reformy, subwencja oświatowa będzie naliczana w sposób korzystny i umożliwiający pracę małym szkołom.
Zmiany w systemie edukacji to także zwrócenie uwagi na szkolnictwo zawodowe, które prowadzić będą szkoły branżowe. Propozycje zmian są silnie związane z analizami demograficznymi i rynkiem pracy. Do końca marca samorządy muszą zadecydować o sieci szkół na swoim terenie. Cały czas konsultacje i szkolenia prowadzą wizytatorzy kuratorium oświaty.
Dzisiejsza konferencja rozpoczęła cykl spotkań, które będą towarzyszyć kolejnym etapom wdrażania reformy. W przyszłym tygodniu w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim odbędzie się konferencja "Małe szkoły w systemie edukacji" organizowana we współpracy z Wydziałem Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W trakcie konferencji wykłady wygłoszą prof. Ryszard Pęczkowski – „Nauczanie i wychowanie w małych szkołach”, prof. Kinga Kuszak – „Środowiskowe funkcje małych szkół na terenach wiejskich” oraz prof. Stanisław Dylak – „Małe szkoły jako szansa edukacyjna dla uczniów”.