Modernizacja bezkolizyjnego skrzyżowania w Kościanie na linii kolejowej z Poznania do Wrocławia, na odcinku Czempiń - granica Dolnego Śląska została zakończona. Dziś o szczegółach prowadzonej inwestycji mówili między innymi przedstawiciele PKP, wykonawcy oraz wicewojewoda Aneta Niestrawska.
Bezkolizyjne skrzyżowanie w Kościanie zwiększa bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i zapewnia sprawniejszą komunikację w mieście. Przejazd pod torami to jeden z efektów modernizacji linii z Poznania do Wrocławia, na odcinku Czempiń - granica Dolnego Śląska, za 1,5 mld zł. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze współfinansowaniem środków UE z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
- Jednym z filarów rządu premiera Mateusza Morawieckiego jest szeroko rozumiane bezpieczeństwo publiczne. Modernizacja kolei wpisuje się w obszar tych ważnych działań, a jej efekty dostrzegalne są dla nas wszystkich. Linia Kolejowa Poznań - Wrocław jest jedną z najbardziej strategicznych tras w Polsce - podróżują nią każdego dnia tysiące osób, dlatego komfort i bezpieczeństwo pasażerów uzależnione jest od pomyślnego zakończenia prac na tym odcinku - mówiła podczas briefingu wicewojewoda Aneta Niestrawska.
Skrzyżowanie kolejowo-drogowe w Kościanie na ul. Gostyńskiej zastąpił bezkolizyjny przejazd pod torami. Takie rozwiązanie to bardziej bezpieczny ruch kolejowy i poprawa systemu komunikacji drogowej w mieście. Kierowcy od dziś (21 czerwca) korzystają z dwóch pasów ruchu, po jednym w każdym kierunku. Piesi zyskali bezpieczny, odseparowany od jezdni chodnik. Przygotowana jest ścieżka rowerowa.
- Modernizacja linii Wrocław - Poznań, trasy ważnej dla europejskiej sieci kolejowej, zapewnia coraz lepsze podróże regionalne i dalekobieżne. Na trasie wzrasta również poziom bezpieczeństwa dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom m.in. w Kościanie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują unijne współfinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, aby kolej stawała się coraz bardziej atrakcyjnym, dostępnym i konkurencyjnym środkiem transportu - powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wiadukt kolejowy w Kościanie na ul. Gostyńskiej to trzeci obiekt w mieście, gwarantujący bezpieczną komunikację kolejową i drogową, wybudowany w ramach modernizacji linii Poznań - Wrocław. Mieszkańcy korzystają już z przejazdu pod torami (wiaduktu kolejowego) na ul. Młyńskiej i podobnego rozwiązania - przejścia pieszo-rowerowego na ul. Wyzwolenia.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa na kolejowej trasie Wrocław - Poznań przewidziano siedem nowych bezkolizyjnych skrzyżowań. Poza Kościanem kierowcy korzystają już z wiaduktów drogowych w Klonówcu niedaleko Leszna, na ul. Wilkowickiej w Lesznie oraz w Bojanowie (Pakówce). Do końca czerwca dostępne będą obiekty w Rawiczu, na ul. Piłsudskiego i na ul. Świętojańskiej.
Właściwy poziom bezpieczeństwa zapewnia także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Starym Bojanowie, Lesznie i Rawiczu. Kierowców wspomagają nowe urządzenia sygnalizacji świetlnej i rogatki. Wykonano także nową nawierzchnię jezdni.
Bardziej atrakcyjne podróże koleją między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem
Skraca się czas podróży między stolicami Dolnego Śląsk a Wielkopolski, gdyż zwiększa się prędkość pociągów. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pojadą z prędkością 160 km/h w ok. 90 min. Już skrócił się czas podróży z Wrocławia do Poznania nawet do 1:40 h - przed rokiem było to ok. 2:20 h.