Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to rządowy instrument pomocy finansowej dla samorządów, dzięki której mogą one walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. W ramach tego wsparcia do Wielkopolski trafiło w tym roku ponad 10 mln zł więcej niż w roku poprzednim.
Problem ten nie dotyczy mieszkańców dużych aglomeracji miejskich. Oni mogą korzystać na co dzień z rozbudowanej sieci połączeń, obsługiwanej często przez nowoczesny i proekologiczny tabor. Dla osób z wsi i małych miejscowości dojazd do urzędu czy lekarza to prawdziwe wyzwanie. Warto podkreślić, że brak transportu uniemożliwia im także udział w wydarzeniach sportowych czy kulturalnych. Taka sytuacja sprawia, że nie mogą pracować w swoim zawodzie, mimo posiadania odpowiednich kwalifikacji, bo nie mają jak dotrzeć do potencjalnego miejsca pracy. Również ludzi młodzi wybierają te szkoły, do których jest łatwy dla nich dojazd, a nie te zgodne z ich aspiracjami.
Aby przeciwdziałać tworzeniu się na mapie Polski tzw. białych plam komunikacyjnych rząd Prawa i Sprawiedliwości powołał Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dzięki temu powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim z mniejszych miejscowości, mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stwarza także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub wręcz niemożliwy.
W 2022 roku wojewoda wielkopolski Michał Zieliński podpisał łącznie 69 umów, w tym 58 umów w ramach I naboru i 11 umów w ramach dodatkowego naboru. Ich łączna wartość wynosi ponad 25 mln zł.
28 września br. wojewoda przekazał dofinansowanie gminie Pniewy, która otrzymała środki w ramach dodatkowego naboru w wysokości 173 790 zł. Dopłata pozwoli samorządowi na organizację przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na 10 liniach nr: 11, 21, 12, 22, 13, 14, 15, 25, 26 i 16.
- Wykluczenie komunikacyjne to problem, z którym niestety zmaga się nadal wiele mniejszych miejscowości. Ten fundusz ma wspomóc funkcjonowanie linii autobusowych, w tym również między innymi w gminach popegeerowskich, dzięki czemu ich mieszkańcy będą mogli korzystać z transportu do pracy, szkoły, czy też szpitala – podkreśla wojewoda wielkopolski Michał Zieliński.
Dzięki dofinansowaniu z FRPA samorządy otrzymują rządowe wsparcie w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. FRPA jest państwowym funduszem celowym. Jego dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.