Minister Administracji i Cyfryzacji zatwierdził przedstawioną przez wojewodę wielkopolskiego Piotra Florka listę 35 wniosków, które zostaną dofinansowane w tym roku w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój. 17 projektów powiatowych i 18 gminnych dofinansowanych zostanie łączną kwotą 57 939 000 złotych, co pozwoli na remont kolejnych 100 kilometrów dróg lokalnych.
- Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych jest kontynuowany, bo cieszy się dużym uznaniem samorządów - mówił wojewoda. Tylko do tej pory dzięki NPPDL objęto modernizacją ponad 730 kilometrów wielkopolskich dróg.
Celem rządowego programu jest wsparcie samorządowych zadań inwestycyjno-remontowych, które poprawiają płynność ruchu i bezpieczeństwo komunikacyjne, a zarazem tworzą powiązanie sieci dróg powiatowych i gminnych z drogami wojewódzkimi i krajowymi. - Przygotowane przez samorządy projekty mają wielkie znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu - budowane są nowe ścieżki rowerowe, przejścia dla pieszych i bezpieczniejsze skrzyżowania - mówił wojewoda.
Realizacja Programu przewidziana jest na lata 2012-2015 jako kontynuacja Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011.
Podział przeznaczonych na dotacje kwot wydatków budżetu państwa pomiędzy województwa uwzględnia ich obszar, zaludnienie, rozmiar sieci dróg lokalnych oraz wielkość PKB na mieszkańca. Tegoroczna wielkopolska dotacja jest drugą najwyższą (po województwie mazowieckim) w kraju. Wcześniej dotacje utrzymywały się na poziomie: 16,54 mln zł w 2012 roku i 41,385 mln zł w 2013 roku.
Na tegoroczny program wielkopolskie samorządy otrzymają 57,939 mln zł oraz 82,77 mln zł w roku 2015. Kwoty wydatków budżetu państwa przeznaczonych na dotacje w ramach Programu wyniosły odpowiednio w skali kraju: w 2012 roku - 200 mln zł, w 2013 roku - 500 mln zł, w 2014 roku - 700 mln zł oraz w 2015 roku - 1 mld zł. System wdrażania jest oparty na równym podziale puli środków w województwie pomiędzy gminy i powiaty. - Już teraz zaobserwować można, że przeprowadzane przetargi przynoszą ponad 30% oszczędności, co umożliwi realizację kolejnych projektów z listy rezerwowej - podkreślał wojewoda.
Dofinansowaniem w ramach Programu objęte mogą być inwestycje prowadzone na drogach powiatowych lub gminnych. Przebudowa, budowa czy remont dróg służyć ma poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego i dotyczy wyposażenia technicznego dróg. Maksymalny poziom dofinansowania zadania z budżetu państwa w 2012 roku wyniósł 30% kosztów realizacji zadania i nie mógł przekroczyć kwoty 1 mln zł, zaś w latach następnych i obecnie został określony na poziomie 50% kosztów, w maksymalnej kwocie 3 mln zł.
W ramach Programu nie mogą być finansowane zadania realizowane ze środków Unii Europejskiej i innych środków pochodzących z budżetu państwa.
Nabór i ocenę wniosków przeprowadzają wojewodowie, którzy przekazują później środki finansowe gminom i powiatom oraz realizują zadania obejmujące rozliczenie i kontrolę wykorzystania środków pochodzących z budżetu państwa.