Zmodernizowana stacja Rawicz, krótsze podróże, wyższy komfort obsługi pasażerów i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa - to niektóre z planowanych efektów prac PKP Polskich Linii Kolejowe S.A. na odcinku Rawicz - Leszno, na linii Poznań Wrocław. Dziś w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu spółka podpisała umowę za 355 mln zł netto.
Początek robót budowlanych zaplanowano na październik 2017 roku a zakończenie na 2020 rok. Dzięki modernizacji linii między Lesznem a granicą woj. dolnośląskiego, skróci się czas podróży. Będą 4 zmodernizowane stacje i przystanki. Pociągi przyspieszą do 160 km/h.
- Inwestycje kolejowe w Poznaniu otwierają Wielkopolskę na północ, południe i wschód kraju. Pasażerowie będą mogli wygodniej dojechać do Szczecina, Wrocławia i Warszawy. Dzisiejsza umowa, to kolejny przykład sprawnego realizowania Krajowego Programu Kolejowego. Już niedługo na całej trasie z Poznania do Wrocławia pojedziemy z prędkością 160 km/h. Skróci się czas przejazdu. Pociąg będzie bezkonkurencyjnym środkiem transportu - powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
- Umowa dotycząca odcinka Rawicz - Leszno, o wartości 355 mln zł netto, to drugi kontrakt PLK na trasie z Rawicza do Czempinia. Inwestycja zapewni krótszy czas przejazdu z Wrocławia do Poznania, wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz większy komfort na stacjach. W 2017 roku Polskie Linie Kolejowe podpisały już umowy na 10 miliardów złotych. Zdecydowanie przyśpieszyliśmy proces inwestycyjny - mówi Arnold Bresch - członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Linia E59 ma kluczowe znaczenie dla województwa wielkopolskiego, biorąc pod uwagę połączenie między dwoma ważnymi ośrodkami Poznaniem i Wrocławiem. Dla pasażerów najważniejszą informacją jest to, że po modernizacji linii E59 nastąpi skrócenie czasu podróży i zdecydowana poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Stałe podnoszenie poziomu usług zawsze tworzy dodatkowych klientów. Liczę, że Wielkopolanie jeszcze chętniej będą korzystać z polskich kolei - mówi wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
4 nowoczesne stacje i przystanki
W ramach modernizacji 35 kilometrowego odcinka linii E59 - od Rawicza do Leszna - odnowione zostaną stacje Rawicz i Bojanowo. Wyższy komfort obsługi zapewnią przystanki Kaczkowo, Rydzyna. Pasażerowie zyskają dużo wygodniejsze perony, nowy system informacji pasażerskiej, lepsze oświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Wymienione zostaną wiaty i ławki. Obiekty będą także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymienią tory i sieć trakcyjną. Spółka zmodernizuje 11 przejazdów kolejowo–drogowych. Kierowcy i podróżni zyskają nowe urządzenia zabezpieczające, rogatki, sygnalizację świetlną, dźwiękową, a także monitoring. Sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych zapewnią dodatkowo nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie.
Bezpieczeństwo. Nowe wiadukty i przejścia
Poziom bezpieczeństwa ruchu na linii E59 zwiększy się między innymi dzięki wybudowaniu 3 nowych wiaduktów (2 kolejowych w Rawiczu na ul. Piłsudskiego i Świętojańskiej oraz 1 drogowego na drodze Bojanowo - Pakówka). Powstaną też 3 nowe przejścia pod torami: na stacjach Rawicz i Bojanowo oraz w ciągu ul. Okrężnej w Lesznie.
Wykonawcą robót jest konsorcjum w składzie: Astaldi S.p.A i Costruzioni Linee Ferroviarie S.p.A..
Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego - Czempiń” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Instrumentu „Łącząc Europę”. Jego koszt całkowity to 1,5 mld zł, z czego 1,2 mld zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej.