Założenia Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych Etap II – Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój

Program Wieloletni pn.: Narodowy program przebudowy dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów

Nr 174/11 z dnia 6 września 2011 roku, a następnie zmieniany: uchwałą Nr 199/2012 z 27 listopada 2012 roku, uchwałą Nr 194/2013 z 29 października 2013 roku oraz uchwałą z 25 marca 2014 roku.

Program jest instrumentem pomocy Rządu dla jednostek samorządu terytorialnego w rozwiązywaniu problemów związanych z przebudową, budową lub remontem dróg powiatowych i gminnych z uwagi na potrzebę zintensyfikowania rozwoju infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym. Został wdrożony w celu wsparcia samorządowych zadań inwestycyjno-remontowych służących zwiększeniu płynności ruchu i poprawie bezpieczeństwa komunikacyjnego, a zarazem zwiększeniu dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych, poprzez tworzenie powiązań sieci dróg powiatowych i gminnych z drogami wojewódzkimi i krajowymi.

Realizacja Programu przewidziana jest na lata 2012 – 2015 jako kontynuacja Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. Celem strategicznym programu jest podniesienie poziomu i jakości życia społeczności lokalnych oraz zwiększenie efektywności instytucji publicznych dzięki wzmocnieniu bezpiecznej, spójnej, funkcjonalnej i efektywnej lokalnej infrastruktury drogowej. Temu służyć ma rządowe wsparcie działań samorządów na rzecz modernizacji i budowy dróg lokalnych o kluczowym znaczeniu dla zrównoważonego rozwoju społeczno – gospodarczego wspólnot samorządowych.

Kwoty wydatków budżetu państwa przeznaczonych na dotacje w ramach Programu wyniosą: w 2012 roku - 200.000.000,00 zł, w 2013 roku – 500.000.000,00 zł, w 2014 roku – 700.000.000,00 zł oraz w 2015 roku – 1.000.000.000,00 zł.

Podział przeznaczonych na dotacje kwot wydatków budżetu państwa pomiędzy województwa uwzględnia ich obszar, zaludnienie, rozmiar sieci dróg lokalnych oraz wielkość PKB na mieszkańca. W przypadku województwa wielkopolskiego jest to kwota 16,54 mln zł w 2012 roku, 41,385 mln zł w 2013 roku, 57,939 mln zł w 2014 roku oraz 82,77 mln zł w roku 2015. System wdrażania jest oparty na równym podziale puli środków w województwie pomiędzy gminy i powiaty.

Dofinansowaniem w ramach Programu objęte mogą być inwestycje w zakresie dróg publicznych posiadających status drogi powiatowej lub drogi gminnej. W ramach zadań wykonywane mogą być roboty budowlane polegające na przebudowie, budowie lub remoncie dróg, a także inne towarzyszące im prace w pasie drogowym takich dróg, służące poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub dotyczące wyposażenia technicznego dróg.  W ramach inwestycji dofinansowane mogą być wydatki kwalifikowalne obejmujące roboty budowlane i prace towarzyszące wyłącznie w pasie drogowym drogi objętej wnioskiem.

Maksymalny poziom dofinansowania zadania środkami dotacji z budżetu państwa w 2012 roku wyniósł 30% kosztów kwalifikowalnych realizacji zadania i nie mógł przekroczyć kwoty 1 mln zł, zaś w latach następnych został określony na poziomie 50% kosztów kwalifikowalnych realizacji zadania, w maksymalnej jednak kwocie 3 mln zł.

W ramach Programu nie mogą być finansowane zadania realizowane ze środków Unii Europejskiej i innych środków pochodzących z budżetu państwa.

Nabór i ocenę wniosków przeprowadzają właściwi wojewodowie. Wojewodowie przekazują również środki finansowe gminom i powiatom oraz realizują zadania obejmujące rozliczenie i kontrolę wykorzystania środków pochodzących z budżetu państwa.

Autor: Sylwia Menes
Data utworzenia: 03.12.2012
Ostatnia aktualizacja: Dawid Politowski
Data aktualizacji: 23.05.2015 - 12:47