Wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia

Świadczenie wspierające przysługuje miesięcznie w wysokości:

  1. 220% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 95 do 100 punktów;
  2. 180% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 90 do 94 punktów;
  3. 120% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 85 do 89 punktów;
  4. 80% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 80 do 84 punktów;
  5. 60% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 75 do 79 punktów;
  6. 40% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 70 do 74 punktów.

Ustalono harmonogram wypłacania świadczenia wspierającego:

  • od 1 stycznia 2024 r. – dla osób z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 87 do 100 pkt, 
  • od 1 stycznia 2025 r. – dla osób z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 78 do 86 pkt,
  • od 1 stycznia 2026 r. – dla osób z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 70 do 77 pkt.
  1. Po przeprowadzeniu postępowania (komisji) zostanie wydana decyzja o poziomie potrzeby wsparcia.
  2. Decyzja zostanie wysłana pocztą. Odbieraj korespondencję od listonosza lub z poczty, inaczej zostanie zwrócona do nas.
  3. Jeśli wniosek został złożony elektronicznie przez portal Empatia, to decyzję otrzymasz tą samą drogą. Sprawdzaj swoją skrzynkę poczty elektronicznej.
  4. Czas uprawomocnienia się decyzji to 14 dni.
  5. Jeśli nie zgadzasz się z decyzją ustalającą poziom potrzeby wsparcia możesz złożyć do nas wniosek o ponowne rozpatrzenie wniosku. Masz na to 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
  6. Ponowne rozpatrzenie sprawy wiąże się z drugą komisją, w której musisz wziąć udział.
  7. O terminie drugiej komisji powiadomimy Ciebie listownie lub telefonicznie, jeśli wniosek złożony został przez portal Empatia, to tą samą drogą. Sprawdzaj swoją skrzynkę poczty elektronicznej.
  8. Pamiętaj, że druga komisja może przyznać Tobie taką samą liczbę punktów albo inną (mniejszą albo większą).
  9. Przy drugiej komisji obowiązują takie same zasady jak przy komisji wcześniejszej. Oceniać będą inni specjaliści, niż przy pierwszej komisji. Informacje znajdują się w zakładce Komisja ustalająca poziom potrzeby wsparcia.
  10. Jeśli nie będziesz zadowolony z wydanej drugiej decyzji, możesz odwołać się do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.

Ważne

  1. Nie wszystkie osoby, które otrzymały decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia otrzymają świadczenie od razu.
    Oznacza to, że osoby, które mają od 87 do 100 punktów mogą ubiegać się o świadczenie do ZUS od 2024 roku. Z kolei osoby, które mają od 78 do 86 punktów, mogą ubiegać się o świadczenie od 2025 roku, a osoby, które mają od 70 do 77 punktów, mogą ubiegać się o świadczenie dopiero od 2026 roku.
  2. W przypadku gdy, osoba z niepełnosprawnością otrzyma co najmniej 70 punktów, a opiekunowi tej osoby przysługuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego albo zasiłku dla opiekuna wypłacanego przez organ gminy – świadczenie wspierające może być wypłacane już od 2024 roku.

Odwołanie możesz:

  1. wysłać do nas pocztą tradycyjną, na kopercie wpisz adres:
  2. Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Wielkopolskim, ulica Kazimierza Wielkiego 24/26, 61-863 Poznań
  3. złożyć osobiście w naszej siedzibie w Poznaniu przy ulicy Kazimierza Wielkiego 24/26 (złożyć w Punkcie Obsługi Klienta lub wrzucić do stojącego na parterze oznakowanego pojemnika na korespondencję).

Dopisz na kopercie:

  • ŚWIADCZENIE WSPIERAJĄCE – ODWOŁANIE OD DECYZJI
  • numer sprawy (spisz z decyzji).

Pytania i odpowiedzi

Jakie są  kryteria ustalania wysokości świadczenia – kto dostanie najwyższą kwotę 220% renty socjalnej, a kto niższą?

Wysokość świadczenia wspierającego zależy od poziomu potrzeby wsparcia osoby z niepełnosprawnościami. Nie ma reguły kto otrzyma najwyższe, a kto najniższą kwotę świadczenia. Podczas komisji oceniane są 32 obszary funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Są to między innymi obszary z kwestionariusza samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem. Komisja uwzględnia jednak 25 najwyżej punktowanych obszarów, co dla osoby z niepełnosprawnością jest korzystne.

Czy poziom potrzeby wsparcia będzie ustalany na jakiś czas czy bezterminowo?

Decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia wydaje Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności na okres, na który osoba została zaliczona do osób niepełnosprawnych na podstawie ostatecznego orzeczenia.  Okres ten nie może jednak być dłuższy niż 7 lat.

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy został złożony po upływie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, co wtedy?

Jeśli wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złożony został po upływie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, wydamy postanowienie o uchybieniu terminu do wniesienia wniosku. Możesz jednak wraz z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy złożć wniosek o przywrócenie tego terminu. Masz na to termin 7 dni od ustania przyczyny uchybienia.

Dodatkowo, należy udowodnić brak swojej winy w uchybieniu terminu poprzez wskazanie niezależnych od Ciebie przyczyn, które doprowadziły do wniesienia odwołania po terminie.

Przedstaw dowody np. wypis ze szpitala, świadczący o pobycie w szpitalu w czasie, kiedy należało złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Co mam zrobić jeśli nie zgadzam się z decyzją drugiej komisji?

Możesz odwołać się do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Masz na to 1 miesiąc od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie składasz do nas, a my przekazujemy sprawę wraz z aktami do sądu.

Odwołanie powinno zawierać:

  • nazwę i adres sądu, do którego jest kierowane odwołanie,
  • imię, nazwisko lub nazwę stron ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
  • oznaczenie rodzaju pisma (ODWOŁANIE),
  • oznaczenie zaskarżonej decyzji (numer i data decyzji),
  • określenie oraz zwięzłe uzasadnienie zarzutów i wniosków oraz dowody na poparcie przytoczonych okoliczności,
  • własnoręczny podpis odwołującego się albo jego przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
  • spis załączników.
Autor: Ewa Zajączkowska
Data utworzenia: 17.03.2025
Osoba publikująca: Barbara Pietrzyk
Data publikacji: 17.03.2025 - 11:45
Ostatnia aktualizacja: Dawid Politowski
Data aktualizacji: 14.04.2025 - 08:04