Świadczenie wspierające przysługuje miesięcznie w wysokości:
- 220% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 95 do 100 punktów;
- 180% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 90 do 94 punktów;
- 120% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 85 do 89 punktów;
- 80% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 80 do 84 punktów;
- 60% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 75 do 79 punktów;
- 40% renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę ustalono na poziomie od 70 do 74 punktów.
Ustalono harmonogram wypłacania świadczenia wspierającego:
- od 1 stycznia 2024 r. – dla osób z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 87 do 100 pkt,
- od 1 stycznia 2025 r. – dla osób z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 78 do 86 pkt,
- od 1 stycznia 2026 r. – dla osób z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 70 do 77 pkt.
- Po przeprowadzeniu postępowania (komisji) zostanie wydana decyzja o poziomie potrzeby wsparcia.
- Decyzja zostanie wysłana pocztą. Odbieraj korespondencję od listonosza lub z poczty, inaczej zostanie zwrócona do nas.
- Jeśli wniosek został złożony elektronicznie przez portal Empatia, to decyzję otrzymasz tą samą drogą. Sprawdzaj swoją skrzynkę poczty elektronicznej.
- Czas uprawomocnienia się decyzji to 14 dni.
- Jeśli nie zgadzasz się z decyzją ustalającą poziom potrzeby wsparcia możesz złożyć do nas wniosek o ponowne rozpatrzenie wniosku. Masz na to 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
- Ponowne rozpatrzenie sprawy wiąże się z drugą komisją, w której musisz wziąć udział.
- O terminie drugiej komisji powiadomimy Ciebie listownie lub telefonicznie, jeśli wniosek złożony został przez portal Empatia, to tą samą drogą. Sprawdzaj swoją skrzynkę poczty elektronicznej.
- Pamiętaj, że druga komisja może przyznać Tobie taką samą liczbę punktów albo inną (mniejszą albo większą).
- Przy drugiej komisji obowiązują takie same zasady jak przy komisji wcześniejszej. Oceniać będą inni specjaliści, niż przy pierwszej komisji. Informacje znajdują się w zakładce Komisja ustalająca poziom potrzeby wsparcia.
- Jeśli nie będziesz zadowolony z wydanej drugiej decyzji, możesz odwołać się do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.
Ważne
- Nie wszystkie osoby, które otrzymały decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia otrzymają świadczenie od razu.
Oznacza to, że osoby, które mają od 87 do 100 punktów mogą ubiegać się o świadczenie do ZUS od 2024 roku. Z kolei osoby, które mają od 78 do 86 punktów, mogą ubiegać się o świadczenie od 2025 roku, a osoby, które mają od 70 do 77 punktów, mogą ubiegać się o świadczenie dopiero od 2026 roku. - W przypadku gdy, osoba z niepełnosprawnością otrzyma co najmniej 70 punktów, a opiekunowi tej osoby przysługuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego albo zasiłku dla opiekuna wypłacanego przez organ gminy – świadczenie wspierające może być wypłacane już od 2024 roku.
Odwołanie możesz:
- wysłać do nas pocztą tradycyjną, na kopercie wpisz adres:
- Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Wielkopolskim, ulica Kazimierza Wielkiego 24/26, 61-863 Poznań
- złożyć osobiście w naszej siedzibie w Poznaniu przy ulicy Kazimierza Wielkiego 24/26 (złożyć w Punkcie Obsługi Klienta lub wrzucić do stojącego na parterze oznakowanego pojemnika na korespondencję).
Dopisz na kopercie:
- ŚWIADCZENIE WSPIERAJĄCE – ODWOŁANIE OD DECYZJI
- numer sprawy (spisz z decyzji).
Pytania i odpowiedzi
Jakie są kryteria ustalania wysokości świadczenia – kto dostanie najwyższą kwotę 220% renty socjalnej, a kto niższą?
Wysokość świadczenia wspierającego zależy od poziomu potrzeby wsparcia osoby z niepełnosprawnościami. Nie ma reguły kto otrzyma najwyższe, a kto najniższą kwotę świadczenia. Podczas komisji oceniane są 32 obszary funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Są to między innymi obszary z kwestionariusza samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem. Komisja uwzględnia jednak 25 najwyżej punktowanych obszarów, co dla osoby z niepełnosprawnością jest korzystne.
Czy poziom potrzeby wsparcia będzie ustalany na jakiś czas czy bezterminowo?
Decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia wydaje Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności na okres, na który osoba została zaliczona do osób niepełnosprawnych na podstawie ostatecznego orzeczenia. Okres ten nie może jednak być dłuższy niż 7 lat.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy został złożony po upływie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, co wtedy?
Jeśli wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złożony został po upływie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, wydamy postanowienie o uchybieniu terminu do wniesienia wniosku. Możesz jednak wraz z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy złożć wniosek o przywrócenie tego terminu. Masz na to termin 7 dni od ustania przyczyny uchybienia.
Dodatkowo, należy udowodnić brak swojej winy w uchybieniu terminu poprzez wskazanie niezależnych od Ciebie przyczyn, które doprowadziły do wniesienia odwołania po terminie.
Przedstaw dowody np. wypis ze szpitala, świadczący o pobycie w szpitalu w czasie, kiedy należało złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Co mam zrobić jeśli nie zgadzam się z decyzją drugiej komisji?
Możesz odwołać się do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Masz na to 1 miesiąc od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie składasz do nas, a my przekazujemy sprawę wraz z aktami do sądu.
Odwołanie powinno zawierać:
- nazwę i adres sądu, do którego jest kierowane odwołanie,
- imię, nazwisko lub nazwę stron ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
- oznaczenie rodzaju pisma (ODWOŁANIE),
- oznaczenie zaskarżonej decyzji (numer i data decyzji),
- określenie oraz zwięzłe uzasadnienie zarzutów i wniosków oraz dowody na poparcie przytoczonych okoliczności,
- własnoręczny podpis odwołującego się albo jego przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
- spis załączników.