I etap – Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Wielkopolskim
Jeśli chcesz się ubiegać się o świadczenie wspierające, powinieneś w I etapie:
- Wypełnić i złożyć podpisany wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia – druk PPW.
- Wypełnić i złożyć podpisany kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem – druk PPW-K.
- Koniecznie dołączyć kserokopię ważnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, jeśli wydane było:
- przed 1 stycznia 1998 r. przez ZUS, KRUS, MON lub MSWiA,
- przed 2011 r. przez ZUS,
- przed 2007 r. przez wojewódzki lub powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności oraz inny organ.
- W imieniu osoby z niepełnosprawnością – dołączyć obowiązkowo jeden z wymienionych dokumentów:
- podpisane przez osobę z niepełnosprawnością upoważnienie – wzór UPOWAŻNIENIA,
- pełnomocnictwo sporządzone przez notariusza,
- kserokopię dokumentu potwierdzającego, że jesteś przedstawicielem ustawowym osoby z niepełnosprawnością, np. orzeczenie sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego.
Dokumenty możesz:
- wypełnić elektronicznie przez portal Empatia
- wysłać do nas pocztą tradycyjną, na kopercie wpisz adres:
- Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Wielkopolskim, ulica Kazimierza Wielkiego 24/26, 61-863 Poznań
- złożyć osobiście w naszej siedzibie w Poznaniu przy ulicy Kazimierza Wielkiego 24/26 (złożyć w Punkcie Obsługi Klienta lub wrzucić do stojącego na parterze oznakowanego pojemnika na korespondencję).
- wysłać do powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności, który w ciągu 7 dni przekaże nam Twoje dokumenty.
Formularz wniosku i kwestionariusza do wypełnienia można otrzymać w:
- naszej siedzibie mieszczącej się w Poznaniu, przy ulicy Kazimierza Wielkiego 24/26,
- siedzibach powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności.
Ważne
- Nie rozpatrujemy wniosków przesłanych mailowo;
- Dokumenty muszą być kompletne i podpisane (wszystkie strony wydrukowane i wypełnione);
- Wniosek i kwestionariusz muszą być bezwzględnie podpisane.
- Jeśli prześlesz nam tylko kwestionariusz bez wniosku, to nie będziemy mogli się zająć Twoją sprawą.
- Jeśli prześlesz nam tylko wniosek i nie dołączysz pozostałych dokumentów, to będziemy musieli zwrócić się do Ciebie o ich dosłanie.
- Staraj się wypełniać czytelnie wszystkie rubryki, pozwoli to uniknąć pomyłki.
- Pamiętaj, żeby we wniosku i kwestionariuszu wpisać wszystkie dane własne albo osoby, w imieniu której wypełniasz dokumenty. Wpisz je DRUKOWANYMI LITERAMI.
- Jeśli we wniosku podasz nam swój numer telefonu i e-maila, będzie nam łatwiej skontaktować się z Tobą.
- Rozpatrzymy Twój wniosek, jeśli posiadasz orzeczenie wymienione w wykazie orzeczeń znajdującym się w pkt V formularza wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.
- Zwróć uwagę na datę ważności orzeczenia. W dniu złożenia wniosku powinno być ono ważne.
- Jeśli posiadasz więcej orzeczeń, to wskaż jedno. Pamiętaj, że okres ważności wskazanego orzeczenia będzie podstawą do wydania decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia na ten okres;
- Pamiętaj, żeby dołączyć dokument poświadczający, że działasz w imieniu osoby z niepełnosprawnością (upoważnienie, pełnomocnictwo, kserokopia orzeczenia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego);
- Nie dołączaj żadnej dokumentacji medycznej, nie jest ona potrzebna; dokumentacja nie będzie zwracana
- Jeśli wniosek został złożony elektronicznie przez portal Empatia, to odpowiedź otrzymasz tą samą drogą. Sprawdzaj swoją skrzynkę poczty elektronicznej;
- Wyślij wniosek jeden raz. Wysyłanie do nas tego samego wniosku kilka razy nie przyspieszy rozpatrywania Twojego wniosku. W systemie będą wprowadzone wszystkie Twoje wnioski, co będzie musiało zostać wyjaśnione i prawdopodobnie wydłuży czas załatwienia Twojej sprawy;
- Jeśli przesłane dokumenty będą zawierać błędy lub braki, które uniemożliwią dalsze rozpatrywanie Twojego wniosku, będziesz poproszony o ich uzupełnienie lub przesłanie dokumentów.
- Jeśli zostałeś poproszony o uzupełnienie dokumentów, nie przesyłaj ich mailem. Bierzemy pod uwagę tylko dokumenty odręcznie podpisane.
- Jeśli dosyłasz dokumenty w sprawie dopisz na kopercie: ŚWIADCZENIE WSPIERAJĄCE – UZUPEŁNIENIE DOKUMENTÓW, numer sprawy (jeśli znasz);
- Jeśli składasz dokumenty osobiście w naszej siedzibie, możesz zrobić zdjęcie przystawionej na Twoim dokumencie pieczątki wpływu. Możemy przystawić pieczątkę potwierdzającą datę wpływu na Twojej kserokopii dokumentów.
- Nie ma możliwości śledzenia sprawy przez internet.
- Poinformuj nas o zgonie osoby z niepełnosprawnością. Możesz to zrobić przez FORMULARZ KONTAKTOWY.
Opłaty: nie pobieramy żadnych opłat.
Termin: 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Ze względu na bardzo dużą liczbę spraw, termin może ulec wydłużeniu.
Możesz otrzymać od nas zawiadomienie o przedłużeniu terminu rozpatrzenia Twojego wniosku. W piśmie będzie podana data, która nie jest terminem komisji, a jedynie orientacyjnym nowym terminem rozpatrzenia Twojego wniosku. O terminie komisji, czyli o dokładnej dacie i godzinie poinformujemy Ciebie osobnym pismem.
Pytania i odpowiedzi
Czy mogę złożyć wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, jeśli nie mam orzeczenia o niepełnosprawności?
Jeśli na dzień złożenia wniosku nie masz ważnego orzeczenia o niepełnosprawności, nie możemy rozpatrzyć Twojego wniosku.
Możesz jednak równocześnie złożyć wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia i wniosek o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Ten pierwszy składasz do Wojewódzkiego Zespołu, a ten drugi składasz do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Jeśli wysyłam wniosek elektronicznie przez portal Empatia https://empatia.mpips.gov.pl/, czy mogę na wszelki wypadek zrobić to kilkakrotnie?
Nie rób tego. Jeśli wysyłasz wniosek elektronicznie, zrób to jeden raz. Rozpatrujemy zawsze pierwszy wniosek, który do nas wpłynie. Jeśli wyślesz elektronicznie kilka wniosków, to będą one widoczne w naszym systemie. Nie przyspieszy to załatwienia sprawy. Konieczność wyjaśnienia prawdopodobnie wydłuży czas oczekiwania na decyzję.
Jeśli wysłany został tylko sam kwestionariusz, czy moja sprawa zostanie załatwiona?
Podstawowym dokumentem jest wniosek. Na podstawie przesłanego wypełnionego i podpisanego wniosku możemy zająć się Twoją sprawą. Jeśli prześlesz do nas jedynie kwestionariusz, to nie możemy rozpatrzeć Twojej sprawy.
Jeśli do wniosku nie został dołączony kwestionariusz, czy moja sprawa zostanie załatwiona?
Jeśli złożony został wniosek bez kwestionariusza, to będziemy musieli wezwać Cię do jego dosłania. Możemy zająć się Twoją sprawą tylko wtedy, gdy będziemy mieć oba poprawnie wypełnione i podpisane dokumenty, czyli wniosek i kwestionariusz. Uzupełnienie dokumentów wydłuży czas oczekiwania na decyzję.
Czy jeśli we wniosku i kwestionariuszu brakuje podpisu osoby wnioskującej, to moja sprawa zostanie załatwiona?
Jeśli przyślesz do nas dokumenty bez podpisu, nie możemy zająć się Twoją sprawą. Wyślemy do Ciebie pismo z prośbą o uzupełnienie Twojego podpisu na dokumencie. Wydłuży to czas oczekiwania na decyzję.
Co zrobić, jeśli składam wniosek w imieniu osoby, która nie może samodzielnie wypełnić dokumentów i złożyć podpisu.
W imieniu osoby z niepełnosprawnością dokumenty może wypełnić, złożyć i podpisać opiekun prawny, osoba posiadająca pełnomocnictwo notarialne lub upoważnienie w formie oświadczenia woli wnioskującego.
Jeśli osoba z niepełnosprawnością nie jest w stanie samodzielnie wypełnić kwestionariusza samooceny trudności (druk PPW-K), to można w tym formularzu wypełnić tylko punkty: II, III, XV i XVI. Zalecamy jednak, aby osoba składająca dokumenty w imieniu osoby z niepełnosprawnością wypełniła wszystkie punkty kwestionariusza samooceny trudności.
Jeśli osoba z niepełnosprawnością nie jest w stanie złożyć własnoręcznego podpisu to:
- osoba ta może złożyć oświadczenie woli w formie tuszowego odcisku palca, a obok tego odcisku osoba przez nią upoważniona wpisze jej imię i nazwisko oraz koniecznie złoży swój podpis,
- zamiast osoby wnioskującej może podpisać się osoba przez nią upoważniona, pod warunkiem, że jej podpis będzie poświadczony przez notariusza, wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa z zaznaczeniem, że został złożony na życzenie osoby niemogącej pisać (art. 79 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny).
Czy jeśli nie dołączone zostało żadne upoważnienie, pełnomocnictwo lub inny dokument poświadczający, że działam w imieniu osoby z niepełnosprawnością, uzyskam informację jaki jest status sprawy?
Jeśli nie mamy dokumentu zaświadczającego, że działasz w imieniu osoby z niepełnosprawnością, nie będziemy mogli udzielić Tobie żadnych informacji.
Jeśli w przesłanym do nas wniosku wpisana została osoba działająca w imieniu osoby z niepełnosprawnością, ale nie został dołączony żaden dokument (upoważnienie, pełnomocnictwo, kserokopia orzeczenia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego), to należy przesłać. Prześlij dokument z dopiskiem na kopercie: ŚWIADCZENIE WSPIERAJĄCE – UZUPEŁNIENIE DOKUMENTÓW.
Kto może złożyć wniosek o przyznanie prawa do świadczenia wspierającego w przypadku osoby z niepełnosprawnościami całkowicie ubezwłasnowolnionej? Czy może to zrobić opiekun prawny?
Wniosek może także złożyć osoba upoważniona do jej reprezentowania. W przypadku osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej będzie to jej opiekun prawny.
Co mam zrobić, jeśli złożony został wniosek o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia, a mocno pogorszył się stan mojego zdrowia i zdolność do samodzielnego wykonywania codziennych czynności?
Jeśli został złożony wniosek o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia i nie masz jeszcze decyzji, a pogorszył się stan Twojego zdrowia, możesz:
- zaczekać na ustalenie terminu komisji, podczas której powiesz o pogorszeniu swojego stanu zdrowia i funkcjonowania,
- wysłać nowy wniosek o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia, jednak musisz wiedzieć, że będziemy rozpatrywać w pierwszej kolejności najwcześniej złożony wniosek.
Możesz też wysłać wniosek o przyspieszenie załatwienia sprawy, jednak musisz to umotywować (nie przesyłaj nam dokumentacji medycznej lecz napisz jak pogorszenie stanu zdrowia wpłynęło na Twoje potrzeby i konieczność wsparcia).
Co muszę zrobić, jeśli kończy się okres na jaki przyznane zostało mi świadczenie wspierające?
Jeśli chcesz ponownie ubiegać się o świadczenie wspierające, musisz złożyć do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności kolejny wniosek o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia. Taki wniosek może być złożony nie wcześniej, niż 3 miesiące przed upływem terminu posiadanej decyzji.
Czy mogę zadzwonić na infolinię, żeby dowiedzieć się czy dotarł mój wniosek wysłany pocztą?
Pracownicy infolinii podają jedynie ogólne informacje. Ponieważ na infolinię dzwoni bardzo dużo osób, możemy nie odebrać od razu Twojego telefonu.
Jeśli dokumenty wysyłasz pocztą, warto wysłać je listem poleconym. Będziesz mieć pewność, że Twoje dokumenty do nas dotrą.
W jaki inny sposób mogę się skontaktować z pracownikami Zespołu w sprawie mojego wniosku?
Możesz skontaktować się z nami przez FORMULARZ KONTAKTOWY.
Zostaniesz poproszony o wpisanie Twoich danych. Jeśli zwracasz się w imieniu osoby z niepełnosprawnością, to musisz podać dane tej osoby. Musimy zweryfikować czy masz prawo otrzymać od nas informacje dotyczące złożonego wniosku.
Ponieważ dużo osób pisze do nas zapytania, odpowiedzi udzielamy zgodnie z kolejnością.