W środę 13 marca Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego przejmie obsługę zgłoszeń numeru alarmowego 112 z kolejnych trzech powiatów województwa wielkopolskiego: kolskiego, tureckiego i konińskiego oraz miasta Konina. WCPR będzie zatem swoim zasięgiem obejmowało już prawie 2,5 mln mieszkańców Wielkopolski. Przyłączanie kolejnych obszarów do systemu odbywa się płynnie, a wprowadzane innowacje już teraz przynoszą wymierne efekty.
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia. Aby zarządzanie alarmowe przebiegało sprawnie i efektywnie, system został zbudowany w oparciu o nowoczesne technologie teleinformatyczne, zapewniające wysoką jakość połączeń.
Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu zintegrowane jest z platformą informatyczną wspólną dla wszystkich ośrodków regionalnych powiadamiania ratunkowego w Polsce. Umożliwia to przekazywanie informacji o zdarzeniu do służb ratowniczych znajdujących się najbliżej miejsca wypadku. Numer 112 obsługiwany jest przez 57 wysoce wykwalifikowanych operatorów, którzy dysponują nowoczesnymi mapami cyfrowymi, umożliwiającymi szybką lokalizację osoby zgłaszającej zdarzenie. Wszyscy operatorzy znają języki obce i są przygotowani do przyjmowania zgłoszeń od obcokrajowców. W sytuacji wymagającej interwencji operatorzy przekazują zgłoszenie dyspozytorom pogotowia, policji lub straży pożarnej. Około 5 procent zgłoszeń przekierowywanych jest również do służb pomocniczych, takich jak: Straż Miejska, Zarząd Dróg Miejskich, czy Enea.
Według statystyk 75% wszystkich połączeń na numery alarmowe to pomyłki, telefony głuche lub niezasadne - interwencji służb wymaga zaledwie co czwarte połączenie. Bardzo ważną funkcją Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego jest więc weryfikacja i selekcja zgłoszeń.
Docelowo Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego ma przejąć obsługę zgłoszeń numeru alarmowego 112 w całym województwie wielkopolskim.
Wdrożenie do systemu kolejnych powiatów: leszczyńskiego, rawickiego, pilskiego, złotowskiego i rawickiego planowane jest na 27 marca. Ostatnie powiaty: kaliski, kępiński, ostrowski, krotoszyński i ostrzeszowski zostaną przyłączone do systemu 8 kwietnia. Wraz z rozszerzaniem obszaru działania WCPR, liczba operatorów obsługujących numer alarmowy 112 w Wielkopolsce będzie zwiększona do siedemdziesięciu.
Dzwoniąc na numer alarmowy 112 należy pamiętać, że niezasadne zgłoszenia blokują linię osobom, które mogą w danej chwili wymagać pomocy. Średni czas odbioru zgłoszenia wynosi około 10 sekund, wliczając w to siedmiosekundową zapowiedź na centrali telefonicznej („Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego Poznań, proszę czekać”). Po uzyskaniu połączenia z operatorem należy krótko opisać zaistniałą sytuację, podać swoje imię i nazwisko oraz dokładne miejsce zdarzenia. Trzeba pamiętać, aby nie rozłączyć się do czasu wyraźnego polecenia od operatora, gdyż może on chcieć zadać dodatkowe pytania lub przekazać instrukcje dalszego postępowania. Dobrze jest również nie blokować telefonu, z którego się dzwoniło, gdyż operator może próbować skontaktować się z osobą zgłaszającą zdarzenie w celu weryfikacji informacji.