W dniu 4 września 2009 r. podpisany został akt komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Poznaniu. W dniu 27 marca 2009 r. wojewoda wielkopolski Piotr Florek złożył do Ministra Skarbu Państwa wniosek o komercjalizację poznańskiego PKS-u.
Podpisanie aktu komercjalizacji oznacza przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego, dla którego organem założycielskim jest wojewoda, w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Po jego otrzymaniu wraz ze statutem spółki, prezes zarządu złoży wniosek do sądu o wpis spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Dniem komercjalizacji jest pierwszy dzień miesiąca przypadającego po wpisaniu spółki do rejestru sądowego i dzień ten jest równocześnie pierwszym dniem działania nowopowstałej spółki. Zgodnie z przepisami zarząd złoży wniosek o wykreślenie P PKS-u z rejestru przedsiębiorców. Po jego wykreśleniu z KRS-u, PKS będzie wykreślny z wykazu przedsiębiorstw państwowych nadzorowanych przez wojewodę.
Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosiło też wyniki postępowania kwalifikacyjnego, które wyłoniło skład pierwszej rady nadzorczej. Obecnie Rada Nadzorcza składa się z trzech osób a dwa wakaty są przeznaczone dla dwóch przedstawicieli pracowników, którzy zostaną powołani po spełnieniu wymogów określonych dla członków rad nadzorczych. Natomiast zarząd spółki składa się z dwóch osób z dotychczasowego kierownictwa przedsiębiorstwa. Funkcję prezesa zarządu pełni obecny dyrektor P PKS-u (art.6 ust.2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
Poznański P PKS na 31 lipca 2009 r. zatrudniał 306 pracowników. Z możliwości otrzymania akcji pracowniczych będzie mogło skorzystać 781 osób (w tym emeryci i renciści).
Od 1999 do 2004 roku firma funkcjonowała w formule zarządu komisarycznego. Prowadzony w latach 2005-2008 proces prywatyzacji bezpośredniej (sprzedaż) nie przyniósł rezultatu. Komercjalizacja - przekształcenie w jednoosobową spółkę kapitałową Skarbu Państwa jest formą prywatyzacji pośredniej firmy, która dopuszcza w przyszłości dalszą odsprzedaż akcji spółki.