Ministerstwo Obrony Narodowej (MON) i Akademickie Centrum Komunikacji Strategicznej (ACKS), działające przy Akademii Sztuki Wojennej, zachęcają do udziału w kampanii społecznej pod hasłem #Fejkoodporni. Jej celem jest uświadomienie społeczeństwu, czym jest dezinformacja i fake newsy, jakie stwarzają zagrożenia, jak się przed nimi bronić, jak chronić siebie i bliskich.
– Nasza kampania informacyjna „Fejkoodporni” skierowana jest do żołnierzy Wojska Polskiego, ale także do całej opinii publicznej dlatego, że musimy pamiętać o charakterze tych zagrożeń. Chcemy, aby badania dziś przedstawione, które stanowią kompleksową analizę podatności, były jednocześnie fundamentem do jeszcze bardziej skutecznej walki z dezinformacją – powiedział Mariusz Błaszczak, Minister Obrony Narodowej.
Na zlecenie Akademickiego Centrum Komunikacji Strategicznej przygotowano raport, który miał na celu zbadanie podatności na dezinformację w różnych sytuacjach i miejscach.
Badania przeprowadzono w dniach 6-10 grudnia 2021 r. czyli tuż po zakończeniu stanu wyjątkowego wprowadzonego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego. Te same pytania dotyczące postrzegania zarówno fake newsów, jak i prawdziwych informacji dotyczących sytuacji na granicy zadano osobom zamieszkującym strefę objętą stanem wyjątkowym oraz innych regionów Polski. Zbadano również stopień zaufania do przekazów medialnych, znajomość sytuacji na granicy, postrzegania potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa oraz przeprowadzono pogłębione wywiady wśród mieszkańców stanu wyjątkowego dotyczące ich odbioru konfliktu na granicy polsko-białoruskiej.
Szczegóły dotyczące kampanii znajdują się na stronie www.wojsko-polskie.pl/aszwoj/stratcom.