Co z decyzją lokalizacyjną dla dawnego Dworca Głównego?

Treść archiwalna

Wojewoda wielkopolski, Zbigniew Hoffmann, prowadzi postępowanie w sprawie wydania tzw. decyzji lokalizacyjnej zagospodarowania budynku dawnego Dworca Głównego w Poznaniu. Wojewoda zapoznał się z opinią środowisk obywatelskich, reprezentantów samorządów i organizacji pozarządowych. Odniósł się również do poszczególnych aspektów.

W ramach przedłożonej koncepcji zagospodarowania terenu przedstawionej przez prywatnego inwestora, planowanym było połączenie funkcji związanej z obsługą pasażerów z funkcją komercyjną biurowo-hotelową na pozostałej części terenu.  Po wszczęciu postępowania administracyjnego Zarząd PKP S.A. poinformował o rozważanej zmianie koncepcji zagospodarowania terenu polegającej na przeprowadzeniu remontu dworca ze środków własnych. Tym samym w ocenie wojewody wielkopolskiego,  Zbigniewa Hoffmanna, głównym celem jest wspólne wypracowanie przez spółkę PKP S.A., z udziałem administracji rządowej, administracji samorządowej oraz partnerów niepublicznych nowych wytycznych w sprawie sposobu zagospodarowania tego ważnego obszaru metropolii poznańskiej.

Wojewoda zapoznał się z opiniami przedstawianymi przez środowiska obywatelskie, reprezentantów samorządów zawodowych i organizacje pozarządowe dotyczące koncepcji prezentowanej przez wnioskodawcę, tj. spółkę Poznań Office Center I Sp. z o. o. w trakcie postępowania w sprawie wydania tzw. decyzji lokalizacyjne. Wśród opinii można wyróżnić poszczególne aspekty:

Fragmentaryczność koncepcji. Brak kompleksowej koncepcji uwzględniającej zarówno planowaną inwestycję (dawny dworzec), jak i tereny wokół dworca. - Inwestycja powinna być prowadzona po ustaleniu zamierzeń dotyczących zagospodarowania tzw. wolnych torów, z zapewnieniem dojazdu do planowanych budynków od strony południowej. Planowane inwestycje w rejonie Dworca Głównego i na terenach sąsiednich, swoim zasięgiem oddziaływania wykraczają zdecydowanie poza granice nieruchomości. Będą miały wpływ na funkcjonowanie bezpośredniego otoczenia,  pobliskich dzielnic (Łazarz i Wilda), a także ścisłego centrum miasta Poznania. W związku z tym istnieje konieczność skoordynowania wszystkich zamierzeń inwestycyjnych w tym strategicznym dla miasta obszarze – komentuje Zbigniew Hoffmann.
Znikome wykorzystanie przestrzeni dla celów kolejowych. Zgodnie z prezentowaną koncepcją funkcje związane z obsługą pasażerów ograniczone miały być do nieco ponad 7% całkowitej powierzchni planowanych obiektów. Co istotne, w dużej części powierzchnie te miały być zlokalizowane na poziomie „-1” (bez bezpośredniego dostępu do peronów). Planowana inwestycja miała być zdominowana przez cele komercyjne (hotel oraz biurowce). - Warto podkreślić, że status tzw. terenu zamkniętego dla planowanej inwestycji powinien przesądzać o zabezpieczeniu w pierwszej kolejności celów publicznych, z ewentualnym służebnym uwzględnieniem celów komercyjnych – tłumaczy wojewoda.
Prywatyzacja dworca. Zgodnie z koncepcją prezentowaną przez inwestora, budynek dworca miał zostać zbyty na rzecz inwestora prywatnego. Tym samym drugi pod względem wielkości węzeł kolejowy w Polsce utraciłby status publiczny. - Koniecznym jest zapewnienie możliwości zachowania publicznego charakteru tego obszaru – zaznacza Hoffmann. Zwracano także uwagę na brak zabezpieczenia potrzeb związanych z bezpieczeństwem publicznym (mamy do czynienia z tzw. terenem zamkniętym).
Znaczące pogorszenie warunków komunikacyjnych. Brak obsługi komunikacyjnej umożliwiającej właściwą i sprawną obsługę około 18,5 mln pasażerów rocznie. - Realizacja inwestycji oznaczałaby istotny wzrost ruchu na ul. Dworcowej, św. Marcin, czy Rondzie Kaponiera. Powyższe stało w sprzeczności z planami władz Poznania dotyczącymi uspokojenia ruchu samochodowego w centrum Poznania (strefa Tempo 30) – mówi wojewoda. Inwestor planował stworzenie miejsc biurowych dla około 1.000 pracowników, wraz z zapewnieniem jedynie 380 miejsc parkingowych (szacunki wskazywały na konieczność zapewnienia  około 1.400 miejsc).

Zbigniew Hoffmann deklaruje wolę współpracy z gospodarzem terenu, tj. spółkami PKP S.A. oraz PKP PLK S.A., a także władzami samorządowymi oraz partnerami niepublicznymi w sprawie wypracowania ulepszonej koncepcji zagospodarowania tego ważnego strategicznie obszaru metropolii poznańskiej. 

Autor: Tomasz Stube
Data utworzenia: 17.10.2016
Ostatnia aktualizacja: Barbara Pietrzyk
Data aktualizacji: 06.02.2018 - 09:11