„Reaguj na sygnał” - pod tym hasłem na Torze „Poznań” zainaugurowano kampanię informacyjną skierowaną do wielkopolskich kierowców. Pokazy bezpiecznej jazdy z udziałem karetek pogotowia i wozów strażackich są odpowiedzią na rosnącą liczbę wypadków z udziałem pojazdów uprzywilejowanych.
Jak podkreślał wojewoda wielkopolski Piotr Florek - inicjator kampanii - kierowcy muszą pamiętać, że każda dodatkowa sekunda przejazdu karetki, strażaków czy policjantów może kosztować kogoś życie. Wiele zależy także od zachowania kierowcy, który ustępuje pierwszeństwa przejazdu pojazdom uprzywilejowanym.
Najważniejszym elementem prawidłowego reagowania na drodze jest ocena sytuacji i dopasowanie zachowania do warunków ruchu. Komendanci służb, policji, straży pożarnej zwracają uwagę, że właściwa reakcja to nie zawsze hamowanie. Często lepiej zjechać na pobocze, krawężnik, chodnik lub pas wyłączony z ruchu a nawet wyjechać za sygnalizator z czerwonym światłem. Jak zaznaczali policjanci, w sytuacji wyższej konieczności takie zachowanie nie jest wykroczeniem drogowym. W ruchu miejskim dobrym rozwiązaniem jest ustawienie pojazdów w tzw. jodełkę.
W pokazach na Torze Poznań zaprezentowano także pojazdy służb i inspekcji, które na mocy ustawy bądź zezwolenia ministra określa się jako „uprzywilejowane”, a które można spotkać na wielkopolskich drogach. Na jednej z nitek toru odtworzono warunki wypadku drogowego, zabezpieczonego przez służby techniczne autostrady. Po zwężonym odcinku drogi do rozbitego samochodu usiłowały dotrzeć między innymi wóz ratownictwa drogowego straży pożarnej oraz zespół ratownictwa medycznego. W zaprezentowanej inscenizacji samochody zabezpieczające zdarzenie dość sprawnie dotarły na miejsce wypadku dzięki kierowcom, którzy zatrzymali auta na poboczu „autostrady”. Jak podkreślali komentujący akcję policjanci, taka reakcja pozwoliła na stworzenie wolnego korytarza drogowego do miejsca zdarzenia, bezpiecznego użycia sprzętu i udzielenia pomocy poszkodowanym.
Prawo o ruchu drogowym oprócz precyzyjnego określenia zachowania kierowców wobec pojazdów uprzywilejowanych określa także katalog samochodów, które mogą używać sygnałów świetlnych i dźwiękowych podczas akcji, związanych głównie z ratowaniem życia. Dodatkowo podobne uprawnienia przyznaje na wniosek minister spraw wewnętrznych. Ze statystyk prowadzonych przez Departament Zezwoleń i Koncesji MSW wynika, że obecnie podmioty mające siedzibę na terenie województwa wielkopolskiego używają 294 pojazdów uprzywilejowanych w ruchu drogowym na mocy zezwoleń ministra spraw wewnętrznych (służba zdrowia - 68 pojazdów, transport sanitarny - 70, gazownictwo - 100, energetyka - 28, komunikacja - 18, różne - 10).
W kampanię informacyjną organizowaną przez wojewodę wielkopolskiego, policję, straż pożarną i Automobilklub Wielkopolski włączyli się: Służba Więzienna, poznańska Straż Miejska, Izba Celna, Inspektorat Transportu Drogowego, Autostrada Eksploatacja, Rejonowa Stacja Pogotowia Ratunkowego, Wielkopolski Park Narodowy, Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, Straż Łowiecka, Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Škoda Auto Szkoła, Opel Szpot oraz firma Jazet.