Podpisanie czterech umów, trzech na modernizację odcinka Wronki - Słonice oraz umowy na urządzenia i system sterowania oznacza dla podróżnych: wygodne perony, lepszy dostęp do kolei, krótsze i bezpieczniejsze podróże na linii Poznań - Szczecin. Przebudowa linii E59 Poznań - Szczecin o wartości około 4 mld zł jest jednym z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z Krajowego Programu Kolejowego.
Projekt współfinansowany z UE instrumentu CEF Łącząc Europę ma znaczenie dla komunikacji kolejowej Europy, Polski oraz regionów.
Prace na odcinku Słonice - Wronki to kolejny etap modernizacji ważnej trasy z Pomorza Zachodniego do Wielkopolski. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dziś podpisują umowy na odcinki: Dobiegniew - Słonice; Krzyż - Dobiegniew; Wronki - Krzyż oraz na instalację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku Wronki - Słonice. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2022 roku.
- Modernizacja na trasie Poznań - Szczecin, to wielkie przedsięwzięcie infrastrukturalne, ale jeszcze większa zmiana dla podróżujących. Komfort, bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu między stolicami województw to dobre informacje dla wszystkich. Liczę, że odcinek między Wronkami a Słonicami zostanie przebudowany sprawnie i w 2023 roku, jako jeden z pierwszych pasażerów sprawdzę czas i komfort podróży - powiedział wojewoda wielkopolski Łukasz Mikołajczyk.
- Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego na magistrali E59 Szczecin - Poznań są ważne w skali międzynarodowej, krajowej oraz regionalnej. W efekcie prac, codzienne podróże koleją staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Istotnie poprawią się także warunki przewozu ładunków, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju zachodniopomorskich portów - powiedział członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Arnold Bresch.
W ramach prac na odcinku Wronki - Słonice PLK zmodernizują 10 stacji i przystanków. Każda z nich będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji Dobiegniew w ramach budowy przejścia podziemnego zainstalowane zostaną windy, które ułatwią podróże osobom o ograniczonej możliwości poruszania. Zmodernizowane perony będą wyposażone w wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz pochylnie ułatwiające dostęp do peronów.
Będzie szybciej i bezpieczniej
Na dwutorowej trasie od Wronek do Słonic zarządca infrastruktury zmodernizuje ponad 150 km torów i sieci trakcyjnej. Na przebudowywanym odcinku zostanie podniesiony poziom bezpieczeństwa m.in. poprzez montaż dodatkowych zabezpieczeń na przejazdach. W ramach całego odcinka Wronki - Słonice PLK zmodernizują 29 przejazdów kolejowo-drogowych, między innymi w miejscowościach: Drawski Młyn, Podlesiec, Mierzęcin, Dobiegniew, Bierzwnik, Rębusz i Słonice. Przejazdy wyposażone zostaną w nowe rogatki, sygnalizacje świetlną i dźwiękową, a także zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Sprawnie i wygodnie koleją z Poznania do Szczecina
Na linii z Poznania do Szczecina już postępują prace na odcinkach Poznań - Wronki oraz Słonice - Szczecin Dąbie. Pasażerowie sukcesywnie zyskują wyższy komfort podróży na stacjach i przystankach. Nowoczesne perony są już dostępne m.in. w Poznaniu (Wola), Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Zmieniają się przystanki i stacje w Rokietnicy, Szamotułach, Reptowie, Stargardzie oraz Choszcznie.
Kolejne odcinki na trasie z województwa zachodniopomorskiego do Wielkopolski zyskują nowe tory sieć trakcyjną. Pociągi jeżdżą już nowym torem na ok. 30 km odcinku z Poznania do Kiekrza, Pęckowa do Wronek i z Rokietnicy do Szamotuł. Tory układane są na pozostałych szlakach, m.in. między Wronkami a Miałami, Słonicami a Choszcznem oraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. Na odcinkach objętych pracami utrzymany jest ruch pociągów po jednym torze. Takie rozwiązanie uwzględnione jest już w rozkładzie jazdy.
Kolej łączy regiony
Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina z prędkością do 160 km/h. Skróci to czas przejazdu między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim. Nowoczesny system sterowania ruchem wraz z modernizacją przejazdów kolejowo‒drogowych zwiększy bezpieczeństwo, a nowe Lokalne Centra Sterownia w Poznaniu oraz Stargardzie zapewnią sprawny przejazd pociągów na całej trasie.
PLK realizują projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie” za około 4 mld zł z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Roboty na odcinkach Poznań - Wronki oraz Słonice - Szczecin Dąbie planowane są do końca 2020 roku. Modernizacja między Wronkami a Słonicami potrwa do końca 2022 roku.
PLK przeprowadziły już prace wyprzedzające między Słonicami i Szczecinem Dąbie. Prace trwały od czerwca 2017 do maja 2018 roku. Za 140 mln zł wymieniono szyny, podkład i tłuczeń na odcinku blisko 100 km.