Umowę o dofinansowanie podpisali dziś Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. W uroczystości podpisania umowy uczestniczyli wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik oraz wicewojewoda wielkopolski Marlena Maląg. Dofinansowanie unijne w kwocie 48,8 milionów złotych pochodzi z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całej inwestycji to 120 milionów złotych.
Za te pieniądze województwo kupi pięć pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (rodzaj pociągu), które będą kursować przede wszystkim w następujących relacjach: Poznań - Kostrzyn - Września oraz Poznań - Buk - Opalenica.
Będą mogły być również wykorzystywane na innych odcinkach: Poznań - Oborniki - Rogoźno, Poznań - Szamotuły - Wronki, Poznań - Mosina - Czempiń, Poznań - Pobiedziska - Gniezno. Pociągi będą poruszać się z prędkością do 160 km/h i zostaną przystosowane do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. W każdym pojeździe znajdzie się minimum 240 miejsc siedzących, toalety, klimatyzacja, Wi-Fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, defibrylatory itp. Pojazdy będą też gotowe do zainstalowania systemu Poznańskiej Karty Aglomeracyjnej (PEKA).
Województwo wielkopolskie planuje ogłosić w II kwartale przetarg, w którym wybierze producenta pociągów. Termin dostawy zostanie ustalony z wybranym wykonawcą. Na wykonanie zadania przewidziano maksymalnie 18 miesięcy od daty podpisania umowy
ze zwycięzcą przetargu.
- Umowa o dofinansowanie potwierdza, że pieniądze unijne na tę inwestycję są już pewne - powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
- Dla Wielkopolski, dla wielkopolskiej infrastruktury kolejowej, to znaczące wsparcie finansowe, które przerodzi się w poprawę jakości taboru kolejowego, a w rezultacie wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Dla mnie to wielka radość, że nasze województwo jest beneficjentem tak ważnych projektów, w których partycypuje rząd. Myślę, że ta informacja jest priorytetowa dla tak naprawdę bezpośrednich beneficjentów, czyli pasażerów na trasie z Opalenicy przez Poznań do Wrześni - ocenił wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
- Celem inwestycji jest przede wszystkim poprawa jakości i dostępności transportu publicznego organizowanego przez samorząd województwa wielkopolskiego, w tym także bezpieczeństwa pasażerów kolei - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to 115,3 miliarda złotych (przeliczone z euro według kursu Europejskiego Banku Centralnego z kwietnia 2018 roku) z Unii Europejskiej na najważniejsze w kraju inwestycje w transport, energetykę, ochronę środowiska, kulturę i służbę zdrowia. 74,1 miliarda złotych zostało już podzielone, z czego 5,4 miliarda trafiło do województwa wielkopolskiego na 147 inwestycji.
Najwięcej zainwestowano w transport. Ze wsparciem z Programu Infrastruktura i Środowisko w województwie wielkopolskim realizowanych jest 15 inwestycji transportowych, na które przeznaczono 2,94 miliarda złotych z funduszy unijnych. To między innymi budowa drogi ekspresowej S5 z Mielna do Gniezna oraz z Poznania do Kaczkowa czy budowa obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Jarocina, które zostały już oddane do użytkowania.
- Sam Poznań od czerwca 2017 roku dostał z Programu Infrastruktura i Środowisko 375 milionów złotych na 7 inwestycji tramwajowych. W maju dofinansowaliśmy też kwotą ponad 120 milionów złotych prace usprawniające ruch na krajowej 92. w obrębie miasta. Łączna kwota dofinansowania, licząc dzisiejszą umowę kolejową, to 545 milionów złotych - powiedział wiceminister Słowik. - W tym roku planujemy podpisać umowy na kolejne inwestycje w województwie. Jeśli ocena wypadnie pozytywnie, pieniądze z programu trafią na kilka ważnych przedsięwzięć związanych z gospodarką wodno-ściekową, między innymi w Turku, Wągrowcu, Złotowie, Kępnie. Planujemy dofinansować też modernizację niektórych dworców, na przykład w Poznaniu, Kobylnicy i Opalenicy - zapowiedział Witold Słowik.