System monitorowania kształcenia pracowników medycznych (SMKPM)

Treść archiwalna

Komunikat I

System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMKPM) jest systemem teleinformatycznym wspomagającym przebieg procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych.

Gromadzone w SMK informacje umożliwią podmiotom zaangażowanym w proces kształcenia podyplomowego kadr medycznych skuteczną organizację, planowanie
i monitorowanie tego procesu, prowadzenie analiz dotyczących zapotrzebowania
w zakresie kadr medycznych w systemie ochrony zdrowia oraz ocenę jakości
i skuteczności kształcenia. Celem Systemu jest usprawnienie procesów biznesowych związanych z dostępem do informacji o stanie zasobów kadry pracowników medycznych z uwzględnieniem wieku, specjalizacji, stażu, kursów doszkalających. Wdrożenie SMK stanowi zinformatyzowanie procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych.

W Systemie przetwarzane będą dane dotyczące:

  • Lekarzy i lekarzy dentystów,
  • Farmaceutów,
  • Pielęgniarek i położnych,
  • Diagnostów laboratoryjnych,
  • Innych zawodów medycznych.

Dla poszczególnych użytkowników SMK zostały zapewnione istotne funkcjonalności. Dzięki ich udostępnieniu, określone poniżej grupy uzyskają następujące możliwości:

Pracownicy medyczni:

  • wnioskowanie o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego,
  • prowadzenie Elektronicznej Karty Specjalizacji,
  • wnioskowanie o przystąpienie do egzaminu LEK/LDEK, PERM i państwowych egzaminów specjalizacyjnych.

Jednostki szkolące:

  • wnioskowanie o udzielenie akredytacji na prowadzenie szkolenia specjalizacyjnego w danej dziedzinie,
  • tworzenia w systemie w postaci elektronicznej planów kształcenia.

Urzędy wojewódzkie, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji:

  • rozpatrywanie wniosków o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego,
  • weryfikacji elektronicznej dokumentacji odbytego szkolenia specjalizacyjnego,

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego:

  • obsługa procesu akredytacji jednostek szkolących,
  • obsługa szkoleń i kursów w ramach specjalizacji.

Centrum Egzaminów Medycznych, Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych:

  • Obsługa procesu egzaminacyjnego.

Kierownik specjalizacji:

  • tworzenie w systemie w postaci elektronicznej rocznego planu szkoleniowego,
  • potwierdzanie w Elektronicznej Karcie Specjalizacji odbytych procedur, kursów i staży kierunkowych, w ramach nadzoru nad przebiegiem szkolenia specjalizacyjnego.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1991 r. oraz z 2016 r. poz. 65) SMK powinien zostać udostępniony dla grup zawodowych – lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, ratowników medycznych, pielęgniarek i położnych z dniem 1 maja 2016 r. zobowiązując jednocześnie pracowników medycznych do korzystania z tego systemu.

W związku z faktem, iż SMK wprowadza istotną zmianę związaną z przejściem z papierowej do elektronicznej formuły ewidencji procesu kształcenia wspomnianych wyżej grup zawodowych oraz mając na uwadze dobre praktyki stosowane przy wdrażaniu skomplikowanych systemów informatycznych, a także liczebność i zróżnicowanie użytkowników, do których skierowany jest system, podjęto decyzję dot. etapowego udostępniania jego funkcjonalności. Przyjęcie etapowego sposobu uruchomienia systemu umożliwi analizę i wyeliminowanie błędów pojawiających się w trakcie użytkowania, a także pozwoli zoptymalizować system, celem zwiększenia jego użyteczności i dostępności dla użytkowników.

Biorąc pod uwagę powyższe w pierwszym etapie tj. od 1 maja br. SMK uruchomiony został dla diagnostów laboratoryjnych i farmaceutów.
Dla pozostałych grup zawodowych, czyli lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych oraz ratowników medycznych, System udostępniony zostanie z dniem 1 maja 2017 r.

Regulacje prawne w tym zakresie obejmuje ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw. Ustawa weszła w życie z dniem 30 kwietnia 2016 r.

Komunikat II

Informujemy, iż zgodnie z zapisami ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z poz. 1991 z późn. zm.), 1 maja br. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia uruchomiło System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMKPM).

W pierwszej kolejności SMKPM udostępniony został dla diagnostów laboratoryjnych oraz farmaceutów.

W celu ułatwienia korzystania z SMKPM publikujemy Instrukcję obsługi funkcjonalności Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK) dla diagnostów laboratoryjnych i farmaceutów oraz podmiotów zaangażowanych w proces kształcenia ww. grup zawodowych

W razie pytań lub wątpliwości do Państwa dyspozycji  podajemy infolinię 22 597 09 21 czynną w godzinach 9.00 – 15.00 oraz skrzynkę e-mail: smk-serwis@ezdrowie.gov.pl

Autor: Dorota Kicka
Data utworzenia: 13.05.2016
Ostatnia aktualizacja: Barbara Pietrzyk
Data aktualizacji: 14.11.2017 - 12:31