Inwestycje kolejowe w województwie wielkopolskim
I. CEF
Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz (1.106)
Wartość projektu: 2 029,6 mln zł
Lata realizacji: 2017-2020
Lokalizacja: województwo mazowieckie, łódzkie i wielkopolskie
Zakres inwestycji obejmuje: modernizację 366,06 km toru, budowę nowoczesnej sieci trakcyjnej
o długości 659 km, modernizację 5 stacji (Łowicz Główny, Kutno, Koło, Konin i Podstolice), budowę lub przebudowę 134 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, mosty kolejowe, przepusty, przejścia pod torami), remont przejazdów kolejowo-drogowych, zabudowę 269 rozjazdów.
Efektami jej realizacji będą: zwiększenie przepustowości linii, poprawienie oferty przewozowej, zwiększenie komfortu podróży, skrócenie czasu podróży (zwłaszcza w ruchu regionalnym), poprawa ochrony środowiska, zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego. Ruch kolejowy będzie prowadzony z prędkością maksymalną 160 km/h w ruchu pasażerskim i do 120 km/h w ruchu towarowym.
Inwestycja na etapie realizacji robót (3 umowy zawarte w 2017 r., zakończenie: III i IV kw. 2020).
Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie (1.086)
Wartość projektu: 2 162,9 mln zł
Lata realizacji: 2015-2021
Lokalizacja: województwo wielkopolskie i zachodniopomorskie
Zakres projektu obejmuje przygotowanie inwestycji na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie (197 km) oraz jej realizację na odcinkach Poznań Główny – Wronki (53 km) i Słonice – Szczecin Dąbie (69 km). Uzupełnieniem projektu na brakującym odcinku jest projekt „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Wronki – Słonice”, który uzyskał dofinansowanie w ramach konkursu CEF Transport Blending Call 2017.
W wyniku realizacji inwestycji nastąpi poprawa parametrów technicznych linii przez zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do V=160 km/h, a pociągów towarowych do V=80-120 km/h, a także przez utrzymanie dopuszczalnego nacisku na oś do 22,5 t, zostaną wyeliminowane „wąskie gardła", nastąpi poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz poprawa skuteczności systemów sterowania ruchem i sygnalizacji.
Projekt na etapie realizacji robót. W 2018 r. zrealizowano roboty wyprzedzające nie wymagające opracowania dokumentacji (polegające na wymianie nawierzchni kolejowej) w celu przyspieszenia prac, uniknięcia opóźnień w 2018 r. i zakończenia projektu w okresie kwalifikowalności wydatków dla projektów finansowanych z CEF (2020 rok). Na odcinku Poznań Główny – Wronki przystąpiono do robót torowych (2 umowy: zawarte w sierpniu i wrześniu 2018 r., zakończenie II kw. 2020 r.), realizowana jest także umowa na projektowanie i zabudowę urządzeń srk na LCS Poznań Główny. Natomiast na odcinku Słonice – Szczecin Dąbie 3 postępowania na wybór wykonawców robót torowych są w toku (planowany termin zawarcia umów to I kw. 2019 r.), a umowa na projektowanie i zabudowę urządzeń srk na LCS Stargard została zawarta w grudniu 2018 r.
Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń (1.089)
Wartość projektu: 1 133,9 mln zł
Lata realizacji: 2015-2020
Zakres inwestycji obejmuje: przebudowę 5 stacji kolejowych; przebudowę nawierzchni i podtorza wraz z odwodnieniem na odcinku linii kolejowej o długości około 71 km; modernizację 24 i likwidację 34 przejazdów kolejowych; modernizację 7 istniejących wiaduktów kolejowych; przebudowę 1 istniejącego wiaduktu drogowego; budowę 1 przejścia dla zwierząt, 4 wiaduktów kolejowych i 3 wiaduktów drogowych; przebudowę 22 peronów wraz z małą architekturą; modernizację sieci trakcyjnej, układów zasilania, elektroenergetyki nietrakcyjnej na odcinku około 181 km linii; zabudowę Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Lesznie (nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym z możliwością późniejszej instalacji systemu ERTMS); przebudowę urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych (sieci kablowych światłowodowych, miedzianych wraz z osprzętem do transmisji danych oraz łączności radiowej); budowę 9 obiektów inżynieryjnych z dostosowaniem do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt; przystosowanie 26 obiektów inżynieryjnych do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt.
W wyniku realizacji inwestycji nastąpi poprawa parametrów technicznych linii przez zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do V=160 km/h, a pociągów towarowych do V=120 km/h przy zachowaniu maksymalnego nacisku osi na tor 221 kN oraz wyeliminowane zostaną zakłócenia w ruchu pociągów (tj. likwidacja „wąskiego gardła" na odcinku Kościan – Czempiń), co przełoży się na skrócenie czasu podróży. Efektami jej realizacji będą także poprawa przepustowości i bezpieczeństwa w wyniku budowy wiaduktów drogowych zastępujących likwidowane przejazdy w poziomie szyn oraz zwiększenia efektywności sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja na etapie realizacji robót. Na odcinku Leszno – Czempin umowa: zawarta 5 maja 2017 r., zakończenie I kw. 2020 r. Na odcinku granica województwa dolnośląskiego – Leszno: umowa zawarta 23 czerwca 2017 r.; 5 października 2018 r. PKP PLK S.A. odstąpiła od umowy z Astaldi S.p.A z winy wykonawcy, naliczono kary umowne, w ramach działań zaradczych PKP PLK S.A. rozpoczęła płatności bezpośrednie dla podwykonawców w ramach solidarnej odpowiedzialności, trwa proces mediacji z podwykonawcami przy udziale Prokuratorii Generalnej RP. PKP PLK S.A. zleciła wykonanie robót wykończeniowych oraz inwentaryzacji wykonanych robót. Ogłoszenie na wybór wykonawcy robót w zakresie pozostałym do zakończenia: I kw. 2019 r., zawarcie umowy – II kw. 2019 r.
Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Wronki – Słonice
Wartość projektu: 302,7 mln euro (zgodnie z Grant Agreement; 1,286 mld zł)
Lata realizacji: 2019-2021 (po ograniczeniu zakresu projektu przez KE)
Lokalizacja: województwo wielkopolskie, lubuskie i zachodniopomorskie
Zakres projektu: Projekt obejmuje modernizację linii kolejowej E59 na odcinku od km 53,500 do km 128,680 (łączna długość odcinka Wronki – Słonice objętego modernizacją to 75,180 km) i stanowi uzupełnienie dla projektu „Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”, obejmującego modernizację odcinków Poznań Główny – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie. Roboty będą miały charakter modernizacji o wielobranżowym zakresie i wysokim stopniu złożoności. Modernizacja obejmuje wszystkie branże m.in. branżę torową, elektroenergetyczną, sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikację, układy drogowe, co pozwoli na dostosowanie linii do prędkości V=160 km/h w ruchu pasażerskim i do prędkości 80-120 km/h w ruchu towarowym oraz nacisku na oś 221 kN.
Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach konkursu CEF Transport Blending 2017. W kwietniu 2018 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu (Grant Agreement), w związku z czym prowadzone są prace nad przesunięciem projektu na listę podstawową KPK w ramach kolejnej aktualizacji.
Stan realizacji: Obecnie w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie” uzyskiwane są decyzje administracyjne w celu rozpoczęcia prac budowlanych na odcinku Wronki – Słonice. Ogłoszenie 3 zamówień na roboty budowlane: II kw. 2019 r. (na srk I kw. 2019 r.), a zawarcie umowy z wykonawcą: I kw. 2020 r. (na srk na III kw. 2019 r.).
Projekt obecnie nie jest jeszcze uwzględniony w aktualnie obowiązującym SPR do KPK. W związku z uzyskaniem dofinansowania w naborze CEF Blending 2017 w ramach kolejnej aktualizacji KPK przewidziane jest przesunięcie na listę podstawową.
II. POIiŚ
Projekty współfinansowane ze środków UE w ramach POIŚ zostały zrealizowane.
III. Budżet państwa
Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Dolnego Śląska (4.028):
Prace na liniach kolejowych nr 281, 766 na odcinku Oleśnica / Łukanów – Krotoszyn – Jarocin – Września – Gniezno (4.028-01)
Wartość projektu: 317,53 mln zł
Lata realizacji: 2016-2023
Lokalizacja: województwo dolnośląskie i wielkopolskie
Wśród spodziewanych efektów realizacji projektu należy wskazać likwidację ograniczeń prędkości, przywrócenie prędkości rozkładowej (do 120 km/h), zwiększenie bezpieczeństwa ruchu podróżnych, podniesienie sprawności eksploatacyjnej, zmniejszenie nakładów związanych z utrzymaniem linii oraz podniesienie jakości obsługi podróżnych.
Inwestycja na etapie robót. Zakończono 12 umów w trybie projektuj i buduj, planowane jest zawarcie jeszcze 2 umów na roboty (ogłoszenie: IV kw. 2020 r. i II kw. 2022 r.)
IV. Regionalny Program Operacyjny Województwa Wielkopolskiego na lata 2014-2020
Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna (3.090)
Wartość projektu: 499,6 mln zł
Lata realizacji: 2017-2020
Wśród efektów realizacji projektu należy przewidywać likwidację ograniczeń prędkości, zwiększenie przepustowości linii, zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury i zmniejszenie awaryjności, skrócenie czasu podróży średnio o 40 minut, zwiększenie konkurencyjności kolei względem innych środków transportu.
Umowa z wykonawcą robót w systemie projektuj i buduj zawarta 24 kwietnia 2017 r. Etap projektowania zakończył się 11 października 2017 r. i rozpoczęto roboty (zakończenie: IV kw. 2019 r.).
V. Inwestycje w ramach Programu Inwestycji Dworcowych (PID) z perspektywą do 2023 r. w województwie wielkopolskim będą obejmowały 13 obiektów dworcowych.
- Dworzec Poznań Zachodni został udostępniony w dniu 05.10.2018r. Koszt inwestycji 7,4 mln zł netto.
- Dworzec Poznań Garbary został udostępniony w dniu 14.10.2018r. Koszt inwestycji 4,2 mln zł netto.
- Proces inwestycyjny w województwie wielkopolskim będzie obejmował:
- przebudowę dworców: Poznań Garbary, Opalenica, Palędzie, Zbąszyń, Kobylnica, Pobiedziska, Poznań Główny (Stary), Poznań Zachodni, Trzemeszno, w tym dostosowanie dworca do TSI PRM: Pierzyska;
- budowę nowych dworców IDS: Nowy Tomyśl, Biskupice Wielkopolskie oraz Pobiedziska Letnisko
Inwestycje PID w województwie wielkopolskim: Nazwa dworca |
Obecnie planowany łączny koszt całkowity projektu /nakłady inwestycyjne PKP SA bez PKP PLK SA [mln] zł netto |
Termin rozpoczęcia robót budowlanych / Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych [mm-rrrr] |
Termin przekazania do użytkowania / Planowany termin przekazania do użytkowania [mm-rrrr] |
---|---|---|---|
Nowy Tomyśl | 3,0 | 08.01.2020 | 25.09.2020 |
Opalenica | 8,2 | 20.03.2020 | 13.06.2021 |
Palędzie | 5,8 | 07.10.2019 | 23.09.2020 |
Biskupice Wielkopolskie | 3,0 | 17.10.2019 | 04.07.2020 |
Kobylnica | 5,0 | 23.06.2019 | 18.08.2020 |
Pierzyska | 1,5 | 25.05.2020 | 09.06.2021 |
Pobiedziska | 7,9 | 20.09.2019 | 27.12.2020 |
Pobiedziska Letnisko | 3,1 | 17.10.2019 | 04.07.2020 |
Poznań Główny (Stary) | 32,2 | 20.03.2020 | 12.06.2022 |
Trzemeszno | 8,5 | 23.06.2019 | 10.11.2020 |
Poznań Zachodni | 7,4 | 10.05.2017 | 05.10.2018 |
Poznań Garbary | 4,2 | 08.11.2017 | 14.10.2018 |
Zbąszyń | 37,3 | 03.08.2019 | 08.11.2021 |
Łączny planowany koszt całkowity inwestycji dworcowych w województwie wielkopolskim wynosi 127,1 mln zł netto.