"Kierunek Wielkopolska: migranci w centrum uwagi"
Urząd realizuje projekt „Kierunek Wielkopolska: migranci w centrum uwagi” dofinansowany z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji
Okres realizacji projektu: maj 2024 – grudzień 2029
Wartość projektu: 14 324 000 PLN
Wartość dofinansowania z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji: 10 743 000 PLN
Wartość współfinansowania z budżetu państwa: 3 581 000 PLN
Projekt skierowany jest do obywateli państw trzecich i członków ich rodzin, przebywających legalnie na terytorium RP w Wielkopolsce i realizujących procedury legalizacji pobytu
w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim.
Celem Projektu jest poprawa jakości usług świadczonych przez służby Wojewody Wielkopolskiego na rzecz obywateli państw trzecich poprzez pakiet działań ukierunkowanych na wzmocnienie potencjału zasobów ludzkich, informacyjnych
i infrastruktury. Projekt stanowi odpowiedź na rosnące wyzwania związane
z obsługą coraz większej ilości spraw obywateli państw trzecich w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim.
Cele szczegółowe projektu obejmują:
- zwiększenie stopnia zaspokojenia potrzeb informacyjnych i podniesienie poziomu świadomości prawnej obywateli państw trzecich w obszarze legalnej migracji,
- poprawę zdolności administracyjnych do załatwiania rosnącej liczby spraw OPT,
- wzmocnienie potencjału do reagowania na wyzwania i zmienne uwarunkowania w obszarze migracji.
Zaplanowane w projekcie działania koncentrują się na czterech obszarach: dostępności informacji, rozwoju lokalnych narzędzi informatycznych, dalszym wzmacnianiu kompetencji pracowników oraz nowoczesnych standardach obsługi cudzoziemców.
Przewidywane efekty działań projektowych to:
- Rozwój 7 punktów informacyjnych, w tym 1 - punktu zlokalizowanego w siedzibie Wydziału Spraw Cudzoziemców, 1 – w Wydziale Spraw Obywatelskich, 4 - w delegaturach urzędu i 1 – w siedzibie Welcome Center UAM.
- Zapewnienie obsady infolinii do obsługi zgłoszeń telefonicznych i elektronicznych.
- Skuteczne i skoordynowane zarządzanie informacją dostępną dla OPT (JIRA Service Management).
- Zwiększenie dostępności usług i optymalizacja oferty informacyjnej poprzez zaangażowanie konsultantów migracyjnych i wsparcie ekspertów oraz elastyczne wykorzystywanie wszystkich instrumentów – zasobów ludzkich i narzędzi informatycznych (punkty info/contact-center).
- Zapewnienie OPT dostępu do aktualnych, czytelnych informacji, również w językach obcych: angielskim, ukraińskim i rosyjskim, w tym w narzędziach komunikacji elektronicznej: strona migrant.poznan.uw.gov.pl, system obsługi zgłoszeń, system śledzenia stanu spraw.
- Postęp w obszarze automatyzacji i digitalizacji usług poprzez rozwój narzędzi informatycznych usprawniających udostępnianie informacji i prowadzenie postępowań, z uwzględnieniem komunikacji pomiędzy systemami.
- Optymalizacja rozwiązań dotyczących rezerwacji wizyt OPT oraz obsługi bezpośredniej OPT.
- Zwiększenie powierzchni archiwum zakładowego na potrzeby SC.
- Zaspokojenie potrzeb związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa przechowywania akt osobowych.
- Zwiększenie liczby stanowisk pracy, poprzez adaptację i wyposażenie dodatkowych powierzchni biurowych.
- Podniesienie kompetencji merytorycznych, miękkich i językowych pracowników Wydziału w wyniku szkoleń, warsztatów, wymiany praktyk.
- Wzmocnienie współpracy z innymi instytucjami zaangażowanymi w sprawy cudzoziemców.
- Wzmocnienie potencjału zasobów ludzkich zaangażowanych w sprawy OPT.
Wyłączna odpowiedzialność za wyrażone opinie spoczywa na autorze i Komisja Europejska oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie ponoszą odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.
Projekt współfinansowany z Polskiego Programu Funduszu Azylu, Migracji i Integracji i budżetu państwa.