Transeuropejska Sieć Transportowa

Treść archiwalna

Kolejne projekty mają szanse znaleźć się na liście inwestycji, które w 2010 zostaną wpisane w Transeuropejską Sieć Transportową. Wojewoda Piotr Florek przekazał właśnie do Ministerstwa Infrastruktury opinie o wielkopolskich odcinkach komunikacyjnych, mogących uzupełniać sieć TEN-T w Polsce.

Proponowane przedsięwzięcia to droga S-10 na odcinku Szczecin-Piła-Bydgoszcz-Toruń, droga S-11 z Koszalina przez Piłę, Poznań, Ostrów Wielkopolski i Tarnowskie Góry do Pyrzowic oraz linia kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław (tzw. „Y”) z wyjściem na Berlin-Pragę oraz linia konwencjonalna na odc. Łódź-Koluszki-Tomaszów Mazowiecki-Opoczno/Idzikowice (CMK).

Wojewoda zarekomendował też dołączenie do listy projektów kluczową, między innymi ze względu na zbliżające się mistrzostwa Euro 2012, drogę krajową S-5, łączącą Poznań z Wrocławiem oraz Transeuropejski Korytarz Transportowy linii kolejowej Poznań-Inowrocław przez Toruń, Olsztyn i dalej ze Skandawą. Opiniowane projekty usprawnią transport krajowy i międzynarodowy, łącząc ze sobą duże aglomeracje i udrażniając newralgiczne odcinki komunikacyjne. Poprawa spójności sieci drogowej i kolejowej przyczyni się też do wzrostu poziomu bezpieczeństwa transportu w regionie. Zatwierdzona lista projektów trafi do rozpatrzenia do Komisji Europejskiej.

Przygotowany przez Unię Europejską program Sieci Transeuropejskich ma za zadanie rozbudowę i modernizację sieci europejskiej infrastruktury spinających kontynent. Celem rozwijania sieci jest zapewnienie spójności gospodarczej i społecznej we wszystkich krajach Unii przy zaangażowaniu i współpracy państw członkowskich. W ramach budżetu TEN-T duże projekty wspólnego zainteresowania mogą być współfinansowane przez Unię Europejską.

 

Autor: Anna Czuchra
Data utworzenia: 01.09.2009
Ostatnia aktualizacja: Barbara Pietrzyk
Data aktualizacji: 06.02.2018 - 09:11